بسته

انواع لوله پزشکی چیست – تفاوت بین لوله G و لوله J چیست؟

انواع لوله پزشکی چیست – تفاوت بین لوله G و لوله J چیست؟

تعداد زیادی دستگاه کوچک دستی وجود دارد که پزشکان در حین جراحی از آنها استفاده می کنند.انواع لوله پزشکی نیز یکی از محبوب ترین انواع فن آوری لوله کشی است که در جراحی های پیچیده مفید است.

علاوه بر این، لوله های پزشکی برای کاربردهای بی شماری طراحی شده اند و همچنین به پزشکان اجازه می دهند دستگاه ها یا مایعات را کنترل کنند. این لوله ها همچنین اجازه جریان گاز را می دهند و شما می توانید به راحتی کاربرد آنها را در IV (تزریق وریدی) و ونتیلاتور (دستگاه تنفس مصنوعی) مشاهده کنید.

  در این مقاله با این لوله های تغذیه آشنا خواهید شد و همچنین خواهید آموخت، آنها چه هستند و تفاوت بین لوله G و لوله J چیست؟

لوله پزشکی چیست؟

لوله های پزشکی به رایج ترین و مفیدترین ابزار در صنعت پزشکی مدرن تبدیل شده اند. محبوبیت این لوله ها در درناژ و مدیریت مایعات می باشد. علاوه بر این، استفاده از لوله های پزشکی در موارد زیر بسیار مفید است:

  • کاتترها
  • بیهوشی
  • تجهیزات تنفسی
  • Ivs
  • پمپ های پریستالتیک
  • تجهیزات آزمایشگاهی بیودارویی و بسیاری موارد دیگر

در واقع از لوله های تغذیه برای عمل کاتتر در کاتتریزاسیون قلبی استفاده می شود. از این رو، پزشکان از این لوله‌ها برای آزمایش بیماری قلبی و تعیین محل تنگ شدن عروق خونی استفاده می‌کنند. علاوه بر این، آنها فشار و همچنین سطح اکسیژن را در چندین قسمت مختلف قلب اندازه گیری می کنند.

همچنین برای بیوپسی، بررسی عملکرد پمپ، تشخیص نقایص مادرزادی قلب نیاز به لوله پزشکی می باشد و استفاده از این لوله ها برای شناسایی مشکلات دریچه قلب با کمک کاتتریزاسیون ضروری است.

انواع لوله های پزشکی 

اساساً نوع طبی لوله به دلیل نامگذاری آن برای کاربردهای پزشکی با سایر انواع لوله متفاوت است. این نامگذاری معمولاً از طریق گواهینامه ها یا استانداردهایی است که الزامات مواد و مشخصات لوله ها را تعیین می کند.

با توجه به این الزامات پزشکان در واقع می توانند اطمینان حاصل کنند که ابزارهایی که برای تولید دارو و مراقبت از بیمار استفاده می کنند بی خطر و قابل اعتماد هستند.

در واقع دو نوع از رایج ترین لوله های پزشکی که در بازار تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  • کاتترهای ادراری.
  • کاتترهای عروقی.

کاتترهای ادراری:

این نوع لوله های پزشکی معمولاً برای تخلیه و جمع آوری ادرار از مثانه استفاده می شود. علاوه بر این، در موارد زیر قابل استفاده هستند:

  • کنترل خروجی ادرار .
  • تشخیص اختلالات در دستگاه ادراری تحتانی.
  • معرفی دارو.

اگر می خواهید لوله هایی با انعطاف پذیری بالاداشته باشید، باید پلیمرهای با طول سنج پایین را انتخاب کنید. مانند رزین های Pebax، نرم TPU، ایزوتان 5075A و غیره.

کاتترهای عروقی:

از کاتترهای عروقی برای دسترسی به رگ های خونی سیستم گردش خون انسان برای اجرای انواع فرآیندهای درمانی و تشخیصی استفاده می شود. اما این فرآیندها کاملاً به نوع دستگاه بستگی دارد.

این نوع لوله های پزشکی زمانی استفاده می شود که بیماران به مایعات و داروهای IV نیاز داشته باشند. علاوه بر این، از آنها برای قرار دادن داخل ورید بازو نیز استفاده می شود. این لوله ها می توانند برای چندین هفته در رگ犀利士 باقی بمانند.

لوله پزشکی IV از چه چیزی ساخته شده است؟

در واقع، لوله های پزشکی IV شیلنگ های انعطاف پذیر، نازک و پلاستیکی هستند. IVها برای انتقال از یک کیسه یا بطری دارو به یک سوزن کوچک یا کاتتر داخل وریدی که در ورید بدن شما قرار می گیرد استفاده می شود. اینها در واقع لوله های بسیار کوچک و بسیار انعطاف پذیر هستند.

این لوله ها در حوزه درمان کاربردهای متعددی دارند و بسیار مفید هستند. علاوه بر این، از آنها برای انتقال محصولات خونی، داروها، مایعات و مواد مغذی در خون شما استفاده می شود. اصولاً این لوله در قطرها و طول های مختلف تولید می شوند.

لوله های IV برای اتصال کیسه IV به بیماران ضروری هستند. این لوله ها با استفاده از پلی اتیلن، PVC و پلاستیک پلی پروپیلن ساخته می شوند. علاوه بر این، لوله پی وی سی با نرم کننده ها نرم شده است تا انعطاف پذیر شود.

تفاوت بین لوله G و لوله J چیست؟

لوله G :

لوله G از رایج ترین انواع لوله های پزشکی است. جی تیوب برای افرادی که نمی توانند مقدار مناسبی از مواد مغذی لازم را دریافت کنند بسیار مفید است. بنابراین، چنین بیمارانی برای دریافت مواد مغذی ضروری  وابسته به استفاده از این لوله ها می باشند.

 با ایجاد یک برش کوچک در شکم لوله G وارد معده این بیماران می شود. از این رو، لوله G عمدتا یک لوله تغذیه برای گاستروستومی است.

لوله J :

لوله J که در واقع مخفف لوله تغذیه ژژنوستومی است یکی دیگر از انواع بسیار رایج و معروف لوله تغذیه است که می تواند به تامین داروها و مواد مغذی کافی بدن کمک کند. این لوله باید به قسمت میانی روده وارد شود و زمانی که لوله های G گزینه مناسبی نیستند، باید از لوله های J استفاده کنید. علاوه بر این در شرایطی که لوله باید برای استفاده دائمی قرار گیرد نیز می توانید از این لوله ها استفاده کنید.

لوله های J بسیار پیچیده هستند بنابراین، شما نمی توانید آنها را در خانه تعویض کنید. در واقع برای تعویض این لوله ها نیاز به رادیولوژی دارید. لوله های J به طور کلی بلند یا شاید به شکل دکمه باشند.

لوله پزشکی کانتور برای چه استفاده می شود؟

این نوع لوله های تغذیه مانند لوله های روده ای تک لومن هستند. به طور کلی، از آنها برای استنت یا برداشتن فشار روده کوچک استفاده می شود. طول آن 10 فوت است. علاوه بر این، این لوله پزشکی برای رفع فشار روده مفید است.

دارای یک زبانه مخصوص از لاستیک جیوه ای است که به نوک سوراخ شده آن متصل شده است. به انتقال لوله از طریق معده و روده کمک می کند.

با وجود لوله پزشکی تغذیه، بیمار می تواند غذا بخورد؟

بیمارانی که با استفاده از لوله پزشکی تغذیه می کنند باید با پزشک خود درباره غذا خوردن مشورت کنند. علاوه بر این، آنها همچنین می توانند برای تعیین اینکه آیا می توانند غذا را ببلعند یا خیر، از یک گفتار درمان راهنمایی بگیرند تا متوجه شوند که آیا بلعیدن غذا برای آنها بی خطر است یا خیر.

اگر بیمار بتواند به راحتی غذا را با خیال راحت از طریق دهان بخورد و هضم کند، پس غذا خوردن برای او بلامانع است. گرچه، چنین بیمارانی باید تأیید کنند که خوردن غذا از طریق دهان به این لوله آسیب نمی رساند.

چه بیماری هایی نیاز به تغذیه از طریق لوله پزشکی دارند؟

مواردی که در آن استفاده از لوله های طبی تغذیه ضروری است، عبارتند از:

  • اختلالات عصبی و عصبی عضلانی.
  • نارس بودن.
  • ناتوانی در بلع.
  • ناهنجاری های آناتومیک بعد از جراحی مری و دهان.
  • سندرم سان فیلیپو.
  • سرطان.
  • اختلالات گوارشی.

آیا لوله تغذیه پزشکی جایگزین دارد؟

این یک واقعیت است که در مقایسه با تغذیه لوله ای، تغذیه با دست جایگزین بهتری به نظر می رسد. اما برای افراد مسن مبتلا به زوال عقل پیشرفته تغذیه با لوله بهتر است. زیرا تغذیه لوله‌ای می‌تواند خطر ورود غذا به ریه‌ها و ایجاد ذات‌الریه در این افراد را کاهش دهد.

امید به زندگی فردی که از لوله پزشکی تغذیه می کند چقدر است؟

آمار تقریبی برای 216 بیمار مورد آزمایش نشان داده است، امید به زندگی بدون لوله تغذیه برای این افراد میانگین 1 تا 2 ماه بوده است و با استفاده از لوله تغذیه به میانگین طول عمر 1 تا 3 سال افزایش یافته است.

لوله پزشکی که داخل بینی قرار می گیرد چه نام دارد؟

NC (کانولای بینی) نوع خاصی از دستگاه لوله پزشکی است که نقش به سزایی در انتقال هوا یا اکسیژن مکمل به بیمار یا فردی که به کمک تنفسی نیاز دارد، ایفا می کند. علاوه بر این، این دستگاه شامل یک لوله سبک وزن خاص است که در یک انتها به دو شاخه تقسیم می شود.

هر یک از این شاخه ها در سوراخ های بینی قرار می گیرند و از آنجا مخلوطی از اکسیژن و هوا جریان می یابد.

انتهای دیگر این لوله از طریق حسگر جریان به یک منبع اکسیژن مانند ژنراتور قابل حمل اکسیژن یا اتصال دیواره در بیمارستان وصل می‌شود.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

همین حالا تماس بگیرید